CENTRUL DE RECUPERARE PEDIATRICĂ KINETOBEBE
www.kinetobebe.ro
Cu toţii cunoaştem copii care încă nu au folosit primele cuvinte simple (ex: „mama”, „tata”, „apa”,etc.) deşi au ajuns la vârsta de 1 an şi jumătate. Este acesta un motiv pentru care părinţii ar trebui să consulte un specialist în logopedie sau mai pot aştepta un timp până să se intervină în acest sens?
Întârzierea în dezvoltarea limbajului presupune o serie de semne care trebuie urmărite de către părinţi:
- Copilul nu foloseşte gesturi şi sunete pentru a indica un obiect pe care îl doreşte;
- Primele cuvinte nu au apărut până în jurul vârstei de 1 an şi jumătate;
- Au apărut câteva cuvinte în vorbirea copilului, însă întâmpină dificultăţi în a achiziţiona noi cuvinte în vocabular;
- La vârsta de 2 ani nu formulează propoziţii scurte prin alăturarea a 2 cuvinte;
- Întâmpină dificultăţi în a înţelege şi în a răspunde comenzilor verbale ale adulţilor;
- Apar dificultăţi în a răspunde întrebărilor adresate (Cine? Ce face? Unde?);
- În jurul vârstei de 3 ani nu se exprimă formulând propoziţii complexe;
- Propoziţiile formulate sunt greu inteligibile pentru cei din jur din cauza nerespectării ordinii fireşti a cuvintelor;
- Nu oferă o explicaţie la întrebarea „De ce?”;
În cazul în care copilul prezintă cel puţin unul dintre aceste semne, este necesar să fie evaluat
de către un specialist care va stabili dacă este vorba despre o întârziere în dezvoltarea limbajului şi dacă aceasta este asociată şi cu alte dificultăţi. De asemenea, logopedul va stabili un plan de intervenţie şi va alege metodele potrivite în vederea stimulării limbajului receptiv şi a celui expresiv.
Nu este copilul prea mic pentru intervenţie?
Intervenţia timpurie în cazul întârzierii în dezvoltarea limbajului este extrem de importantă pentru ca decalajul dintre achiziţiile copilului şi reperele de dezvoltare conform vârstei cronologice să nu se agraveze în timp şi pentru a se evita consecinţele ulterioare care pot să apară în plan şcolar. Dacă nu se intervine în vederea recuperării, întârzierea în dezvoltarea limbajului poate produce o serie de dificultăţi precum:
- Dificultăţi de înţelegere a conceptelor abstracte, a limbajului figurativ;
- Inteligibilitatea redusă a vorbirii;
- Stima de sine scăzută din cauza conştientizării dificultăţilor de vorbire odată cu intrarea în gră-
diniţă/şcoală;
- Afectarea abilităţilor de scris-citit;
- Dificultăţi de înţelegere şi respectare a cerinţelor celor din jur.