spot_img

De ce avem nevoie de vitamine şi minerale pentru o bună imunitate?

Autor: Dr. Luminița Paraschiv, Medical Affairs Manager Prisum, Himalaya

Cu toţii ne dorim un sistem imunitar echilibrat, capabil sa facă faţă agresiunii agenţilor patogeni frecvent întâlniţi, precum virusurile şi bacteriile. Dar cum putem influența buna funcţionare a sistemului imunitar?

Odihna, echilibrul emoţional, mişcarea şi alimentaţia sănătoasă sunt factori care îşi pun constant amprenta asupra imunităţii. Din păcate, stilul de viaţă modern este asociat adesea cu stresul, oboseala cronică, sedentarismul, excesul de alcool, fumatul şi alimentaţia dezechilibrată.

În perioadele cu risc crescut de îmbolnăvire, putem folosi o serie de vitamine şi minerale cu rol dovedit în susţinerea activităţii sistemului imunitar.

Vitamina C, întâlnită în multe fructe şi legume proaspete, reprezintă unul din cei mai puternici antioxidanţi și intervine în mod complex în susţinerea imunităţii. Vitamina C intensifică activitatea macrofagelor şi a neutrofilelor, celule implicate în prima linie a apărării imunitare şi stimulează proliferarea limfocitelor, globule albe responsabile de distrugerea directă a microorganismelor şi de producerea anticorpilor. Totodată, vitamina C asigură protecţie antioxidantă celulelor sistemului imunitar  în cursul proceselor infecţioase, când sunt generate cantităţi mari de radicali liberi, şi ajuta la diminuarea inflamaţiei şi a alergiei.

Utilizarea vitaminei C în infecţiile respiratorii este justificată atât ca prevenţie, cât şi ca tratament, încă din fazele acute. Pe de o parte, deficitul de vitamina C creşte susceptibilitatea la infecţii, iar pe de altă parte, când suntem deja bolnavi, nivelul vitaminei C se reduce drastic ca urmare a inflamaţiei şi a stresului oxidativ. Studiile au demonstrat că administrarea de vitamina C persoanelor cu nivel suboptim, în doză de 1.000 mg pe zi timp de 8 săptămâni, a determinat reducerea riscului de contactare a răcelii obişnuite. Episoade de răceală au fost raportate la 85% dintre participanţii in grupul placebo şi la 47% dintre participanţii in grupul cu vitamina C, dar s-a scurtat şi perioada de boala cu 59%.

O altă vitamina intens studiată pentru rolul său în susţinerea imunităţii este vitamina D, denumită şi “vitamina soarelui” deoarece este asigurată, în principal, prin expunerea la soare.  Vitamina D exercită activitate imunomodulatoare, intensificând sau diminuând anumite procese specifice apărării imunitare. Astfel, vitamina D creşte activitatea macrofagelor (celule ale sistemului imunitar responsabile cu distrugerea rapidă a germenilor patogeni) si stimulează sinteza unor substanţe cu rol antibacterian şi antiviral numite peptide antimicrobiene. Are şi o contribuţie importantă în diminuarea inflamaţiei şi a fenomenelor alergice. Deficitul de vitamina D a fost asociat cu infecţii respiratorii frecvente, cu risc de boli autoimune şi cu exacerbarea astmului. Din cauza expunerii limitate la soare, multe persoane ajung să aibă un nivel sub normal al vitaminei D, situaţie întâlnită la 59% dintre români.

Apărarea imunitară începe de la nivelul barierei fizice, reprezentată de piele şi de mucoase. Iată de ce avem nevoie şi de vitamina A, ce are rol esenţial în menţinerea integrităţii epiteliilor şi intervine în producerea anticorpilor de tip imunoglobuline A la nivelul mucoaselor. Vitamina A influenţează sinteza, dezvoltarea şi activitatea celulelor sistemului imunitar, dar şi evoluţia inflamaţiei.

Alături de vitamina A, în protecţia pielii şi a mucoaselor intervine și zincul. Avem nevoie de zinc pentru a susţine activitatea celulelor sistemului imunitar şi pentru producerea anticorpilor, dar şi pentru reducerea unui răspuns inflamator exagerat. Un alt element important pentru imunitate este seleniul, ce intră în structura selenoproteinelor cu rol antioxidant.

Pentru o imunitate puternică, trebuie să urmărim menţinerea sănătăţii întregului organism, iar în situaţii cu necesar crescut de vitamine şi minerale, cum este perioada virozelor respiratorii, să apelăm la un supliment care conţine aceşti micronutrienți.

  1. Vitamin C Supplementation Slightly Improves Physical Activity Levels and Reduces Cold Incidence in Men with Marginal Vitamin C Status: A Randomized Controlled Trial – C. S. Johnston et al. – Nutrients 2014, 6, 2572-2583; doi:10.3390/nu6072572
  2. Vitamin D Status: A Different Story in the Very Young versus the Very Old Romanian Patients – Adela Chirita et al.- PLOS ONE | DOI:10.1371/journal.pone.0128010 May 29, 2015

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Parteneri

banner
Doppel Herz
Karl Storz
banner

banner