• banner catena
  • Cum să ai grijă de ochii tăi în era digitală

    Autor: Dr. Irina Lutic Medic Primar Specialist Oftalmolog Clinica de oftalmologie Ama Optimex

    Încep acest articol cu o întrebare: cât timp ați petrecut astăzi pe un dispozitiv cu lumină artificială, fie el telefon, tabletă, laptop sau PC? Dacă ați răspuns câteva ore, trebuie să stiți că este deja prea mult pentru ochii dumneavoastră, mai ales dacă nu ați făcut pauze în acest interval de timp. În fiecare zi din viața noastră suntem înconjurați de astfel de dispozitive și în mod inevitabil le folosim mai mult sau mai puțin, în funcție și de profesia pe care o avem. În prezent, este recunoscut din punct de vedere medical “Sindromul vederii la computer“ (Computer Vision Syndrome). Acesta este întâlnit în forme mai ușoare sau mai severe la până la 90% dintre persoanele care utilizează în mod curent dispozitivele enumerate mai sus și se caracterizează prin prezența unuia sau mai multor simptome:

    • ochi roșii;
    • iritație oculară;
    • senzație de uscăciune, nisip sau corp străin;
    • disconfort ocular, durere oculară;
    • vedere neclară, dificultăți de focalizare;
    • durere de cap (cefalee).

    În formele ușoare simptomatologia dispare la terminarea efortului vizual asociat cu expunerea la dispozitivele cu lumină artificială, dar în formele severe aceasta poate persista și după întreruperea activității. Factorii care contribuie la apariția și întreținerea simptomatologiei asociate acestui sindrom sunt:

    • expunere prelungită (peste 4 ore), fără pauze vizuale;
    • sindrom de ochi uscat preexistent;
    • vicii de refracție necorectate;
    • poziție incorectă în fața ecranului computerului;
    • setări inadecvate ale ecranului;
    • lumină ambientală inadecvată;
    • activitate în mediu cu aer condiționat cu umiditate redusă.

    Prevenție și tratament: în limitarea expunerii continue la dispozitive cu lumină artificială – faceți pauze de cel puțin 5 minute la fiecare oră de lucru, pauze în care să priviți la distanță și să clipiți activ sau pauze de 20 de secunde la fiecare 20 de minute de lucru. Reduceți activitatea pe telefon sau tabletă – datorită distanței mici față de ochi acestea sunt cele mai solicitante dispozitive din punct de vedere vizual. Nu este recomandat să urmăriți filme pe telefon – puteți în schimb să le vedeți la televizor, acesta, fiind situat la distanță, are un impact mai redus în ceea ce privește efortul vizual; n cei care au activitate prelungită pot dezvolta uscăciune oculară secundară reducerii ratei de clipit.

    Există un fenomen de “pseudohipnoză” indus de expunerea la aceste dispozitive – datorita concentrării asupra activității desfășurate, rata de clipire se reduce cu peste 50% – practic uităm să clipim. Prin clipire se eliberează în mod normal o nouă cantitate de lacrimi ce vine să protejeze suprafața oculară. Dacă nu clipim suficient de des, suprafața oculară se usucă, ochii devin iritați, apare senzația de uscăciune, nisip sau corp străin, apar dificultăți de focalizare și la un moment dat pot apărea lăcrimare accentuată și nevoia de a închide ochii, acestea fiind modalitățile prin care ochiul se apără de factorii de mediu. Evitați, de asemenea, să stați tot timpul în mediu cu aer condiționat sau cu ventilatoare la care sunteți expuși direct, acestea determină uscarea suplimentară a suprafeței oculare. Recomandarea este să clipiți activ și să folosiți lacrimi artificiale la nevoie, mai ales dacă aveți un sindrom de ochi uscat preexistent.

    Există o mare varietate de produse adecvate folosirii pe termen lung. Acestea vin în formule fără conservanți și nu necesită administrare la ore fixe. Frecvența administrării lor este dictată de gradul de disconfort, iar medicul oftalmolog vă poate recomanda în urma consultației produsul adecvat; n pentru cei care au vicii de refracție necorectate se recomandă un control oftalmologic în urma căruia se va prescrie corecția optică adecvată.

    Există situații când vi se pot recomanda ochelari fără dioptrii, dar cu filtru pentru calculator. Acest filtru este util pentru toate dispozitivele cu lumină artificială deoarece reduce componenta albastră a luminii artificiale care este mai obositoare pentru ochi. Acest filtru, numit și filtru pentru lumina albastră sau blue light filter, este disponibil și pe telefoane și recomandarea este să-l mențineți activat pentru un confort cât mai bun. Pentru cei care au nevoie de corecție optică, dar nu se pot acomoda cu ochelarii, există și varianta chirurgiei refractive, aceasta fiind menită să vă dea independență de ochelari în activitățile cotidiene; n în ceea ce privește poziția corectă în fața ecranului computerului – recomandarea este de a menține o distanță de 50-70 de cm față de ecran, iar centrul ecranului trebuie să fie cu 15-20 de grade mai jos față de nivelul ochilor.

    Se recomandă utilizarea unor setări adecvate de luminozitate și contrast, aici existând diferența că pentru persoanele trecute de 50 de ani este necesară, de regulă, o luminozitate mai mare comparativ cu persoanele mai tinere. Pentru cei care au activitate prelungită la birou – este recomandat să evitați poziționarea directă cu fața sau spatele către geam. În cazul în care acest lucru nu este posibil se recomandă utilizarea jaluzelelor care să limiteze intensitatea luminii.

    În ceea ce priveste expunerea copiilor la dispozitivele cu lumină artificială, regula “de aur” este să nu-i expunem. Este de preferat televizorul (cu expunere limitată) și de evitat mereu, dacă se poate, telefonul. Pe lângă impactul psihologic, expunerea prelungită poate induce aceeași simptomatologie oculară ca la adulți, dar în plus poate influența și progresia dioptriilor, așa cum au dovedit-o nenumărate studii științifice.

    În concluzie, ca reguli generale:

    • evitați expunerea prelungită;
    • faceți pauze des;
    • clipiți activ;
    • folosiți lacrimi artificiale la nevoie;
    • purtați corecția optică necesară;
    • mențineți o poziție corectă față de ecrane;
    • faceți anual un control oftalmologic de rutină.

    Related Posts