• banner catena
  • Tulburările limbajului expresiv

    Autor: Corina OPREA Cabinet de Psihologie – Logopedie Corina Oprea Tel.: 0742 116 445 E-mail: logopedieoprea@gmail.com

    Semiologie

    Persoanele care prezintă această tulburare, înţeleg bine limbajul vorbit, dar au dificultăţi de comunicare, implicând limbajul verbal prin:

    • deficit de articulare a sunetelor (sunetele sunt pronunţate alterat, înlocuite sau omise);
    • tulburări de pronunţie a cuvintelor (omiterea unor silabe, omiterea terminaţiei cuvintelor);
    • deficit de formulare a propoziţiilor (fraze incomplete, neadecvat formulate);
    • nu au vorbire independentă;
    • repetă unele silabe sau cuvinte;
    • vocabular slab dezvoltat (puţine cuvinte achiziţionate pentru vârsta cronologică);
    • tulburari de ritm şi fluenţă;
    • tulburări de voce etc.

    Etiologie

    • mediul de viaţă, educaţia individului (factori educaţionali nefavorabili);
    • factori ereditari;
    • modificări sau malformaţii ale aparatului fonator;
    • tulburări auditive: temporare sau permanente;
    • sexul – fetele se exprimă mai uşor decât băieţii;
    • familiile bilingve;
    • boli somatice;

    – tulburări clinice;

    – diagnostice medicale grave (afecţiuni ale SNC etc).

    Epidemiologie

    • estimările variază în raport cu vârsta;
    • prevalenţa ridicată o au formele uşoare;
    • cele mai multe tulburări de limbaj expresiv le întânlim la vârsta preşcolară.

    Diagnostic diferenţial

    Specialistul trebuie să observe dacă există manifestări clinice, specifice triadei autiste:

    • interacţiune socială;
    • comunicare;
    • comportament.

    Diagnostic Pozitiv

    • manifestările clinice au fost menţionate mai sus (vezi Semiologie);
    • când nu sunt satisfăcute criteriile pentru tulburarea mixtă de limbaj receptiv- expresiv şi pentru tulburările pervazive.

    Evoluţie

    Evoluţia tulburărilor de limbaj ţine de mai mulţi factori:

    • severitatea diagnosticului;
    • dacă terapia logopedică a fost începută la timp (posibilităţile de corectare sunt mult mai mari dacă terapia este începută la o vârstă fragedă);
    • depăşirea tulburărilor de limbaj expresiv este condiţionată şi de implicarea familiei,de educatori, învăţători etc;
    • fiecare persoană este unică şi adaptarea, modul de a reacţiona la terapia logopedică, ritmul, acomodarea, cooperarea sunt diferite.

    Recomandări

    Înainte de terapie logopedică, se va face evaluare logopedică complexă, deoarece acesta urmăreşte:

    • depistarea, diagnosticarea, fixarea obiectivelor în funcţie de tipul deficienţei, de etiologia şi simptomatologia ei;
    • Întocmirea unui plan de intervenţie individualizat cu obiective generale şi operaţionale.

    Related Posts