
Semiologie
Persoanele care prezintă această tulburare, înţeleg bine limbajul vorbit, dar au dificultăţi de comunicare, implicând limbajul verbal prin:
- deficit de articulare a sunetelor (sunetele sunt pronunţate alterat, înlocuite sau omise);
- tulburări de pronunţie a cuvintelor (omiterea unor silabe, omiterea terminaţiei cuvintelor);
- deficit de formulare a propoziţiilor (fraze incomplete, neadecvat formulate);
- nu au vorbire independentă;
- repetă unele silabe sau cuvinte;
- vocabular slab dezvoltat (puţine cuvinte achiziţionate pentru vârsta cronologică);
- tulburari de ritm şi fluenţă;
- tulburări de voce etc.
Etiologie
- mediul de viaţă, educaţia individului (factori educaţionali nefavorabili);
- factori ereditari;
- modificări sau malformaţii ale aparatului fonator;
- tulburări auditive: temporare sau permanente;
- sexul – fetele se exprimă mai uşor decât băieţii;
- familiile bilingve;
- boli somatice;
– tulburări clinice;
– diagnostice medicale grave (afecţiuni ale SNC etc).
Epidemiologie
- estimările variază în raport cu vârsta;
- prevalenţa ridicată o au formele uşoare;
- cele mai multe tulburări de limbaj expresiv le întânlim la vârsta preşcolară.
Diagnostic diferenţial
Specialistul trebuie să observe dacă există manifestări clinice, specifice triadei autiste:
- interacţiune socială;
- comunicare;
- comportament.
Diagnostic Pozitiv
- manifestările clinice au fost menţionate mai sus (vezi Semiologie);
- când nu sunt satisfăcute criteriile pentru tulburarea mixtă de limbaj receptiv- expresiv şi pentru tulburările pervazive.
Evoluţie
Evoluţia tulburărilor de limbaj ţine de mai mulţi factori:
- severitatea diagnosticului;
- dacă terapia logopedică a fost începută la timp (posibilităţile de corectare sunt mult mai mari dacă terapia este începută la o vârstă fragedă);
- depăşirea tulburărilor de limbaj expresiv este condiţionată şi de implicarea familiei,de educatori, învăţători etc;
- fiecare persoană este unică şi adaptarea, modul de a reacţiona la terapia logopedică, ritmul, acomodarea, cooperarea sunt diferite.
Recomandări
Înainte de terapie logopedică, se va face evaluare logopedică complexă, deoarece acesta urmăreşte:
- depistarea, diagnosticarea, fixarea obiectivelor în funcţie de tipul deficienţei, de etiologia şi simptomatologia ei;
- Întocmirea unui plan de intervenţie individualizat cu obiective generale şi operaţionale.