Într-o lume supertehnologizată, în care legătura tuturor cu toţi este obligatorie, indiferent de vârstă,copii noştrii sunt conectaţi, poate mai mult decât noi, la această realitate.
Când ritmul de invenţie al produselor digitale este într-o permanentă revoluţie iar lumea magică a reclamelor ne bombardează pe toţi cu oferte de nerefuzat, dorinţele copiilor noştrii, glisează rapid de la jocuri lego la dispozitive inteligente cum ar fi , smartphonul, tablete, laptopuri, desktopuri, televizoare 3D, 4D, pe scurt tehnologii de ultimă oră, ce toate au terminale (ecrane) ce le solicită vederea mai mult decât ne dăm seama.
Toate aceste ”minuni” sunt extrem de accesate de copii, multe ore pe zi, ei fi ind extrem de adaptabili şi de familiarizaţi cu tot ce este nou în domeniu.
DAR OARE, ACESTE EXPUNERI LA EFORT VIZUAL PRELUNGIT, POATE CAUZA PROBLEME DE VEDERE COPIILOR NOŞTRII?
Cu siguranţă, da ! Sindromul oboselii induse de utilizarea îndelungată a acestor ecrane a computerelor, tabletelor, smartphonului, televizorului, denumit şi Computer Vision Syndrom (CVS), poate fi dezvoltat mai acut în rândul copiilor şi adolescenţilor.
(conform unui studiu al AOAAsociaţia Americană a Optometriştilor).
Ştim cu toţii că, activităţile plăcute, pot ţine copiii în faţa monitorului până la epuizare, ei nerealizând imediat, efortul la care se supun.
Regula „20-20-10”, adică o pauză la fi ecare 20 de minute timp în care privim un obiect afl at la 20 metri timp de 10 secunde, regulă ce ne conferă o relaxare a ochilor în timpul solicitării vizuale susținute, este vitală atunci când solicitarea este ridicată. Această regulă este reco- mandată de specialiştii vederii, dar din păcate prea puţin aplicată.
Prin structura lor, ochişorii copiilor, sunt mult mai adaptabili decât ai adulţilor şi pot tolera un disconfort vizual, nerealizând instalarea lui. Astfel, în cazul expunerii îndelungate în faţa monitorului, apare o suprasolicitare care poate induce o imagine neclară datorată unui spasm acomodativ, poate intervenii o senzaţie de usturime oculară ( nisip în ochi) datorată uscăciunii suprafeţei oculare, deoarece reflexul de clipire se diminuează iar umectarea ochilor prin clipire nu se realizează corespunzător, precum dureri de cap sau o senzaţie de oboseală neasociată cu activităţi fi zice. Aceeste simptome pot fi accentuate şi datorită strălucirii ridicate sau a contrastului prea puternic al ecranelor. De aceea reglarea intensităţii şi contrastului este importantă pentru creşterea confortului în timpul privirii terminalelor de orice fel. La fel de importantă este şi postura pe care copiii o au când utilizează aceste terminale. În general, trebuie urmărit ca distanţa faţă de o tabletă, de exemplu, să fi e de 40-45 cm, faţă de monitor peste 70 cm, faţă de ecranul televizorului de peste 3,5 metri, în funcţie de mărimea lui – cu cât este mai mare ecranul cu atât se măreşte distanţa.
Deoarece majoritatea staţiilor de lucru sunt ajustate poziţiilor adulţilor, trebuie să urmărim ca atunci când copiii se aşează în faţa calculatorului unghiul de vizualizare al ecranului să fi e cu 15% mai jos, refl exiile luminilor ambientale sau a luminii naturale să nu se refl ecte în ecran iar poziţia lor pe scaun să permită atingerea podelei cu picioarele.
Tabletele sau smartphone-urile sunt şi mai solicitante pentru ochişorii copiilor noştrii, datorită faptului că sunt ţinute mult prea aproape de ochi, fapt ce induce un efort vizual şi
mai mare.
Pauzele mai dese, precum şi aplicarea regulei „20-20-10”, pot prevenii sau diminua aceste probleme ce pot duce la instalarea sindromului visual datorat computerului–C.V.S.- Cum cadourile din acest segment, aduc bucurie şi fericire copiilor noştrii, respectând o atitudine corectă faţă de utilizarea acestor dispozitive, va face să împăcăm dorinţa lor de a sta cât mai mult în faţa unei tablete cu sănătatea ochişorilor lor.
Ing. Elena TĂTAR
Optometrist