spot_img

Revista 2024

Dezvoltarea neuro-motorie a copiilor in primele luni de viata.

Dezvoltarea neuro-motorie a copiilor in primele luni de viata si tot ce trebuie sa stii despre aceasta etapa importanta.

Copiii cu varsta cuprinsa intre 0 si 3 ani trec printr-o serie de etape de dezvoltare, foarte importante pentru cresterea si evolutia lor. Intarzierile in dezvoltarea neuro-motorie indica prezenta unor probleme specifice de dezvoltare ce necesita a fi monitorizate si abordate prin terapii de corectare. De aceea, este esential sa aveti in vedere acest aspect, pentru a putea observa atat eventualele dereglari care pot aparea, cat si parcursul general prin care vor trece cei mici.

Parintii trebuie sa stie ca toate etapele motorii sunt importante. In tabelul de mai jos, vedeti cum arata dezvoltarea tipica si atipica. Dezvoltarea tipica inseamna ca bebelusul este pe drumul cel bun; dezvoltarea atipica inseamna ca bebelusul poate avea o intarziere neuro-motorie.

Perioada de dezvoltare Dezvoltare neuro-motorie tipica Dezvoltare neuro-motorie atipica
Intre 0 si 3 luni Cand sta intins pe burtica si cand e cu burtica in sus/pozitia ”spadasin”:

Incepe sa se sprijine in brate

Ridica si isi tine capul in sus

Isi misca ochii si incepe sa fie atent la ce-i apare

Isi misca cu usurinta bratele

Da din picioruse, implicand si miscarea stanga-dreapta a bazinului

Cand sta intins pe burtica:

Isi ridica cu greutate capul

Se impinge inapoi cu capul

Piciorusele nu se misca lejer sau sunt intepenite

Isi tine mainile inclestate si nu isi misca bratele

Intre 4 si 6 luni In pozitia sezut – isi foloseste mainile pentru a se echilibra

Se rostogoleste/ se intoarce de pe burtica pe spate

Isi misca capsorul si priveste  de la stanga la dreapta si invers

Incepe sa muste din obiecte

Atinge genunchiul cu mana

Nu isi poate ridica capsorul

Dificultate in a intinde bratele in fata pe orizontala

Are spatele arcuit si piciorusele sunt rigide

Ridicat in brate, iar acestea sunt orientate spre spate si/sau are picioarele tepene

Intre 6 si 9 luni Sta in pozitia sezut cu usurinta si se intinde dupa jucarii, fara sa isi piarda echilibrul

Se aseaza in sezut din pozitia orizontala – burtica sau spate

Incepe sa se miste alternativ cu manutele si piciorusele cum ar fi sa se taraie, sa mearga de-a busilea

Palmele cu degetele rasfirate

Misca obiecte dintr-o mana in alta

Isi atinge cu mainile varfurile picioarelor

Cand sta pe burtica, si se sprijina in brate, palmele se afla sub umeri. Cu greutate echilibrata pe ambele parti

Poate pronunta lanturi de silabe lungi

Isi foloseste predominant o mana

Dificultate in a merge de-a busilea

Isi foloseste doar o parte din trunchi pentru a se misca pe burtica

Nu isi poate indrepta spatele

Nu reactioneaza prompt la sunete, miscari

Nu castiga in greutate la nivelul muschilor picioruselor si/sau a mainilor

Intre 9 si 12 luni Trage sa se ridice in picioare si se foloseste de mobila din jur pentru a-si mentine echilibrul

Tinandu-se cu o mana de mobilier, se intoarce in spaţiu

Sta singur, fara ajutor, si chiar face primii paşi independenţi, de la un obiect la altul

Imita silabe si apoi sunete onomatopeice- primele silabe cu sens

Dificultate in a se ridica in picioare din cauza ca sunt tepene si/sau are degetelele rigide

Sta cu toata greutatea pe o singura parte

Are nevoie sa se sprijine in maini pentru a-si mentine echilibrul vertical

Mainile si/sau piciorusele sunt flexate sau rigide

Intre 13 si 24 luni 13 luni: merge cu sprijin in palme si pe talpa cu extensia genunchiului, mersul elefantului.

15 luni:  merge singur, pornind si oprindu-se fara sa cada, schimba directia fara sa cada; construieste turnuri din jucarii, intoarce pagini si introduce obiecte mici in obiecte mai mari.

18 luni: merge lateral, merge cu spatele, trage jucarii dupa el in mers, poate merge cu obiecte in brate, urca scari sprijinindu-se de balustrada. Poate alerga distante scurte dar incepe pe varfuri.

20-24  luni: alearga fara sa cada, urca si coboara scarile aducand membrele inferioare pe aceeasi treapta si tot timpul cu acelasi membru primul. Merge ruland calcai-varf, tine creionul cu degetele si poate desena pe o hartie.

Nu poate sa faca pasi independent

Prefera sa stea in sezut mai mult decat in picioare, vertical

Cade frecvent ,fara sa se poata sprijini echilibrat in brate si picioruse

 

Daca suspectati o intarziere cu privire la aceste aspecte de dezvoltare neuro-motorie, nu ezitati in a  cere opinia medicala avizata pentru bebelusi pentru a afla ce poate cauza aceasta intarziere. Interventia timpurie este esentiala pentru abordarea problemelor de dezvoltare si prevenirea intarzierilor suplimentare.

Echipa noastra abordeaza cazurile multidisciplinar astfel ca un copil cu o afectiune neuro-motorie este examinat medical (ortopedic, pediatric si neurologic) si este evaluat si ghidat spre tratament recuperator de catre specialistii nostri.

Autor: Florin Lixandru, kinetoterapeut Clinica CRON-Phoenix din Bucuresti

Pentru mai multe informatii:

Centrul de Reabilitare Ortopedica si Neurologica Phoenix

https://www.cron-phoenix.ro/
contact@cron-phoenix.ro
0721 863 958 / 0721 567 186

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Parteneri

banner
Karl Storz
banner