Dezvoltarea neuro-motorie a copiilor in primele luni de viata si tot ce trebuie sa stii despre aceasta etapa importanta.
Copiii cu varsta cuprinsa intre 0 si 3 ani trec printr-o serie de etape de dezvoltare, foarte importante pentru cresterea si evolutia lor. Intarzierile in dezvoltarea neuro-motorie indica prezenta unor probleme specifice de dezvoltare ce necesita a fi monitorizate si abordate prin terapii de corectare. De aceea, este esential sa aveti in vedere acest aspect, pentru a putea observa atat eventualele dereglari care pot aparea, cat si parcursul general prin care vor trece cei mici.
Parintii trebuie sa stie ca toate etapele motorii sunt importante. In tabelul de mai jos, vedeti cum arata dezvoltarea tipica si atipica. Dezvoltarea tipica inseamna ca bebelusul este pe drumul cel bun; dezvoltarea atipica inseamna ca bebelusul poate avea o intarziere neuro-motorie.
Perioada de dezvoltare | Dezvoltare neuro-motorie tipica | Dezvoltare neuro-motorie atipica |
Intre 0 si 3 luni | Cand sta intins pe burtica si cand e cu burtica in sus/pozitia ”spadasin”:
Incepe sa se sprijine in brate Ridica si isi tine capul in sus Isi misca ochii si incepe sa fie atent la ce-i apare Isi misca cu usurinta bratele Da din picioruse, implicand si miscarea stanga-dreapta a bazinului |
Cand sta intins pe burtica:
Isi ridica cu greutate capul Se impinge inapoi cu capul Piciorusele nu se misca lejer sau sunt intepenite Isi tine mainile inclestate si nu isi misca bratele |
Intre 4 si 6 luni | In pozitia sezut – isi foloseste mainile pentru a se echilibra
Se rostogoleste/ se intoarce de pe burtica pe spate Isi misca capsorul si priveste de la stanga la dreapta si invers Incepe sa muste din obiecte Atinge genunchiul cu mana |
Nu isi poate ridica capsorul
Dificultate in a intinde bratele in fata pe orizontala Are spatele arcuit si piciorusele sunt rigide Ridicat in brate, iar acestea sunt orientate spre spate si/sau are picioarele tepene |
Intre 6 si 9 luni | Sta in pozitia sezut cu usurinta si se intinde dupa jucarii, fara sa isi piarda echilibrul
Se aseaza in sezut din pozitia orizontala – burtica sau spate Incepe sa se miste alternativ cu manutele si piciorusele cum ar fi sa se taraie, sa mearga de-a busilea Palmele cu degetele rasfirate Misca obiecte dintr-o mana in alta Isi atinge cu mainile varfurile picioarelor Cand sta pe burtica, si se sprijina in brate, palmele se afla sub umeri. Cu greutate echilibrata pe ambele parti Poate pronunta lanturi de silabe lungi |
Isi foloseste predominant o mana
Dificultate in a merge de-a busilea Isi foloseste doar o parte din trunchi pentru a se misca pe burtica Nu isi poate indrepta spatele Nu reactioneaza prompt la sunete, miscari Nu castiga in greutate la nivelul muschilor picioruselor si/sau a mainilor |
Intre 9 si 12 luni | Trage sa se ridice in picioare si se foloseste de mobila din jur pentru a-si mentine echilibrul
Tinandu-se cu o mana de mobilier, se intoarce in spaţiu Sta singur, fara ajutor, si chiar face primii paşi independenţi, de la un obiect la altul Imita silabe si apoi sunete onomatopeice- primele silabe cu sens |
Dificultate in a se ridica in picioare din cauza ca sunt tepene si/sau are degetelele rigide
Sta cu toata greutatea pe o singura parte Are nevoie sa se sprijine in maini pentru a-si mentine echilibrul vertical Mainile si/sau piciorusele sunt flexate sau rigide |
Intre 13 si 24 luni | 13 luni: merge cu sprijin in palme si pe talpa cu extensia genunchiului, mersul elefantului.
15 luni: merge singur, pornind si oprindu-se fara sa cada, schimba directia fara sa cada; construieste turnuri din jucarii, intoarce pagini si introduce obiecte mici in obiecte mai mari. 18 luni: merge lateral, merge cu spatele, trage jucarii dupa el in mers, poate merge cu obiecte in brate, urca scari sprijinindu-se de balustrada. Poate alerga distante scurte dar incepe pe varfuri. 20-24 luni: alearga fara sa cada, urca si coboara scarile aducand membrele inferioare pe aceeasi treapta si tot timpul cu acelasi membru primul. Merge ruland calcai-varf, tine creionul cu degetele si poate desena pe o hartie. |
Nu poate sa faca pasi independent
Prefera sa stea in sezut mai mult decat in picioare, vertical Cade frecvent ,fara sa se poata sprijini echilibrat in brate si picioruse
|
Daca suspectati o intarziere cu privire la aceste aspecte de dezvoltare neuro-motorie, nu ezitati in a cere opinia medicala avizata pentru bebelusi pentru a afla ce poate cauza aceasta intarziere. Interventia timpurie este esentiala pentru abordarea problemelor de dezvoltare si prevenirea intarzierilor suplimentare.
Echipa noastra abordeaza cazurile multidisciplinar astfel ca un copil cu o afectiune neuro-motorie este examinat medical (ortopedic, pediatric si neurologic) si este evaluat si ghidat spre tratament recuperator de catre specialistii nostri.
Autor: Florin Lixandru, kinetoterapeut Clinica CRON-Phoenix din Bucuresti
Pentru mai multe informatii:
Centrul de Reabilitare Ortopedica si Neurologica Phoenix
https://www.cron-phoenix.ro/
contact@cron-phoenix.ro
0721 863 958 / 0721 567 186