Publicitatea suplimentelor alimentare si a dispozitivelor medicale asteapta normele de aplicare a legislatiei pentru a combate derapajele in publicitate si consumul neadecvat
In contextul nevoii crescute a consumatorului de a-si mentine sanatatea intr-o stare buna cu ajutorul produselor ce se elibereaza fara prescriptie medicala dar si a dorintei de a fi informat din surse credibile, RASCI reitereaza nevoia de urgentare a publicarii normelor de aplicare pentru legislatia existenta in domeniul publicitatii pentru suplimentele alimentare si dispozitive medicale.
„In cazul medicamentelor OTC, reglementarile privind publicitatea sunt foarte stricte, materialele publicitare fiind supuse aprobarii de catre Agentia Nationala a Medicamentului si a Dispozitivelor Medicale din Romania conform Ordinului Ministrului Sanataţii nr. 194/2015 privind aprobarea Normelor pentru evaluarea şi avizarea publicitatii la medicamentele de uz uman.
In cazul suplimentelor alimentare si a dispozitivelor medicale, s-au facut pasi foarte importanti spre imbunatatirea cadrului legislativ. La acest moment, lipseste ultimul element pentru ca procesul sa fie complet, normele de aplicare. De-a lungul timpului, aceste problematici s-au bucurat de interes din partea autoritatilor competente si a factorilor de decizie si speram ca in contextul unei noi guvernari, acestea sa revina pe ordinea de zi, pentru ca sanatatea populatiei sa nu aiba de suferit in aceasta privinta,” declara Diana Mereu, Director Executiv RASCI.
Legea Suplimentelor Alimentare nr. 56/2021 este in vigoare incepand cu data de 4 aprilie 2021. Aceasta include si prevederi cu privire la publicitatea suplimentelor alimentare, stipuland ca in comunicarile comerciale pentru promovarea proprietatilor suplimentelor alimentare se vor utiliza exclusiv informatiile prezente pe eticheta si prospectul suplimentului alimentar, aprobate de autoritatea competenta, fiind interzisa atribuirea proprietatilor de prevenire, tratare sau vindecare a unei boli umane sau referirea la asemenea proprietati. Totodata, conform acesteia, materialele publicitare vor fi supuse avizarii inainte de difuzare sau e publicare.
De asemenea, in ceea ce priveste dispozitivele medicale, OUG 46/2021, aprobata de Guvernul Romaniei in 9 iunie anul acesta, stabileste ca publicitatea pentru anumite categorii de dispozitive medicale va fi supusa unui proces riguros de verificare si avizare de catre ANMDMR.
„Rolul primar al publicitatii pentru aceste categorii de produse este acela de informare si educare a consumatorilor si pacienţilor cu privire la rolul si utilizarea acestora in mod corect si complet. Pentru a ne asigura ca toate comunicarile comerciale ale produselor din categoriile pe care le reprezentam respecta aceste principii, unul dintre principalele noastre obiective de la bun inceput a fost acela de a promova reglementari mai clare. Exista voci in spatiul public care vorbesc despre schimbarea legislatiei, insa nu este nevoie de acest lucru, avem legislatie noua. La acest moment este necesar sa asiguram implementarea cadrului legal prin legislatie secundara pentru a asigura mai mult control si monitorizare. Doar astfel se vor putea combate fenomenul de <<fake news>> si alte derapaje care au efect negativ asupra sanatatii consumatorilor si pacienţilor, observandu-se deja in aceasta perioada situatii de comportamente de consum iresponsabil,” adauga Diana Mereu.
RASCI, ca entitate reprezentativa pentru segmentul de medicamente fara prescriptie medicala, suplimente alimentare si dispozitive medicale pentru ingrijire personala, sustine administrarea responsabila si avizata a acestor categorii de produse prin informarea corecta si educarea consumatorilor din Romania.
Despre medicamente cu eliberare fara prescriptie medicala (fara reteta)
Medicamentele care se elibereaza fara prescriptie medicala, cunoscute si ca OTC-uri (de la denumirea din engleza “over-the-counter”) sau, medicamente fara reteta, se pot elibera direct din farmacie, nu au un regim special de administrare si nu necesita o reteta medicala, fiind folosite pentru a trata sau a preveni o serie de afectiuni. Acestea se pot elibera direct din farmacie, fara a fi necesara o prescriptie medicala si fara supravegherea medicului, cu conditia ca recomandarile din prospect sau de pe eticheta sa fie citite cu atentie si respectate.
http://aleginformat.ro/despre-medicamente-fara-reteta/
Despre suplimente alimentare
Suplimentele alimentare sunt preparate ce contin vitamine, saruri minerale sau alte substante cu efect nutritional sau fiziologic (fibre, aminoacizi, acizi grasi, extracte vegetale sau animale), indicate atunci cand, din anumite motive, aceste substante lipsesc sau nu se regasesc intr-o cantitate suficienta in dieta zilnica. Etichetarea, prezentarea si reclama suplimentelor alimentare nu trebuie sa atribuie acestora proprietatea de prevenire, tratare sau vindecare a unei boli umane sau sa faca referire la astfel de proprietati. Consumul de suplimente nutritive nu trebuie sa inlocuiasca o alimentatie echilibrata.
http://aleginformat.ro/despre-suplimente-alimentare/
Despre dispozitive medicale
Dispozitivele medicale sunt instrumente, aparate, materiale sau alte articole ce pot fi utilizate pentru activitati precum diagnosticarea, prevenirea, monitorizarea, tratarea, ameliorarea sau compensarea unor afectiuni, leziuni sau handicapuri, cat si pentru modificarea, inlocuirea anatomiei sau a proceselor fiziologice si controlul conceptiei. Pot fi utilizate si pentru ingrijire personala, fara sa necesite consultul unui medic, aceasta categorie incluzand spray-uri nazale, pastile de gat, pasta de dinti pentru dinti sensibili, plasturi, etc.
http://aleginformat.ro/despre-dispozitive-medicale/
Despre RASCI
RASCI (Asociatia Romana a Producatorilor de medicamente fara prescriptie, suplimente alimentare si dispozitive medicale), www.rasci.ro reuneste producatori, importatori si distribuitori de medicamente eliberate fara prescriptie medicala (OTC), suplimente alimentare si dispozitive medicale pentru ingrijire personala, activi pe piata din Romania: Bayer Consumer Health, GlaxoSmithKline Consumer Healthcare, Johnson & Johnson, Sanofi, Reckitt Benckiser, Fildas, Antibiotice, WÖRWAG Pharma, Aboca, Perrigo, Ipsen, Alvogen, Angelini, ND MedHealth si Dr. Reddy’s.
Asociatia urmareste ȋn toate actiunile sale informarea, educarea si responsabilizarea consumatorilor si pacientilor romani, implicit prin campania educationala initiata si derulata de asociatie „Despre sanatate, cu responsabilitate”, http://aleginformat.ro/. Prin activitatea sa curenta, asociatia incurajeaza cele mai ridicate standarde de etica in afaceri si sustine transformarea intr-un mediu concurential echitabil, incepand chiar cu membrii sai care au aderat la Codul Etic al asociatiei. Scopul principal al RASCI este sa asigure claritatea si obiectivitatea informatiei atat la nivelul populatiei, principalul beneficiar al produselor reprezentate, cat si la nivelul profesionistilor din domeniul sanatatii, cei care zilnic dau sfaturi si indicatii de utilizare ale acestora.
RASCI este afiliata la AESGP (Association of the European Self-Medication Industry), www.aesgp.eu, organizatie europeana non-profit care este vocea sectorului de ingrijire personala in Europa si care reuneste mai mult de 2.000 de companii si asociatii profesionale.