spot_img

Sfaturi despre alimentaţia pacientului cu cancer

SFATURI ALIMENTARE.

Alimente nerecomandate:

  • grăsimile animale în exces (se găsesc în diferite tipuri de carne și produse lactate);
  • margarina în cantități mari;
  • produsele din făina albă;
  • consumul excesiv de alcool;
  • excesul de sare și zahăr.

Alimente recomandate:

  • alimentele bogate în vitamina “B” şi acid folic – mazăre verde şi spanac;
  • alimente bogate în acizi graşi omega 3: peşte (ton, somon, macrou) şi uleiul de măsline nu numai că reduc nivelul de colesterol, dar joacă şi un rol important în combaterea efectelor negative ale acizilor graşi omega 6;
  • fructele şi legumele proaspete trebuiesc consumate frecvent, la fel ca şi produsele din cereale integrale. Legumele care au proprietăți anticancerigene sunt cele cu frunze verzi, precum şi usturoiul şi ceapa. Acestea din urmă produc enzime care neutralizează celulele cancerigene.
  • Consumul de roşii este de asemenea benefic.

Studiile asupra prevalenței cancerului în diverse grupe populaționale ale lumii arată că dieta determină 40 % din cazurile de cancer. Incidența diferitelor tipuri de cancer din regiuni variate indică dieta drept o cauză importantă a apariției cancerului. O alimentație necorespunzătoare crește riscurile de apariție a cancerului cu 40 %. În schimb, consumul de alimente care conțin substanțe anticancerigene (fructele şi legumele), poate avea rezultate foarte bune. Factorii genetici joacă de asemenea un rol. Cancerul apare uneori şi la persoane tinere, care fac sport, mănâncă sănătos, nu se expun excesiv la soare, nu fumează și nu consumă alcool. Dacă este depistat din fazele timpurii, cancerul poate fi tratat.

PRINCIPII DE BAZĂ ALE DIETEI. Există un număr de cinci principii care se impun a fi respectate. Acestea sunt:

1. Reducerea consumului de grăsimi. Consumăm prea multe grăsimi, în special acizi graşi “Omega 6” (din margarină, ulei de floarea soarelui la gătit), grăsimi trans- (din ulei refolosit) şi prea puțini acizi graşi “Omega 3”. Aceștia din urmă sunt benefici sănătății și se găsesc în uleiul de măsline presat la rece și în uleiul de rapiță. În trecut, raportul dintre acizii grași “Omega 6” şi “Omega 3” era de 1 / 1. În prezent, acesta a ajuns la 10 / 1. Această schimbare nu putea să nu aibă niciun impact asupra sănătății populației. Incidența cancerului (în special a celui de prostată sau de sân) a crescut foarte mult în ultimii ani. Cancerul de sân pare să fie mai frecvent în rândul femeilor care consumă multe alimente bogate în grăsimi.

  1. Reducerea consumului de făinoase. În trecut, produsele din făina albă (pâinea albă) erau consumate doar de către oamenii înstăriți, în timp ce clasele inferioare consumau produse mai ieftine, dar și mai sănătoase, preparate din cereale integrale. Odată cu revoluția industrială, toate cerealele au început să fie rafinate, îndepărtându-se astfel o mare parte a substanțelor nutritive.
  2. Creşterea consumului de substanţe antican-cerigene. Substanțele antican-ce-rigene sunt:

• roşiile, gătite sau crude, sub formă de sos sau paste de tomate, sunt un anticancerigen puternic şi pot fi consumate în cantităţi mari. Se pare că roşiile reduc riscul de cancer de prostată cu 50%;

• substanţele conţinute de ceapă sau usturoi stimulează producerea unor enzime care neutralizează celulele cancerigene;

• fructele şi legumele proaspete sunt bogate în anticancerigeni.

  1. Evitarea produselor conservate prin afumare sau sărare. Studiile arăta că în țările în care se consumă astfel de produse în cantități mari, incidența cancerului esofagian sau gastric este mult mai ridicată. Prin urmare, cârnații, peştele afumat, șunca, pastrama şi alte mezeluri trebuiesc evitate.
  2. Consumarea băuturilor alcoolice doar cu moderaţie. Excesul de alcool, alături de fumat, este asociat cu creșterea riscurilor de apariție a cancerului.

Printre recomandările pe care le puteți urma în timpul acestei diete sunt:

• mâncați mese mici, de mai multe ori pe zi;

• nu mâncați cu 2 ore înainte de a merge la culcare;

• beți lichidele încet pe parcursul zilei;

• mestecați mâncarea încet și bine;

• nu fumați!!

Autor:

Ioan Gavril Popșor

  • As. med.pr. licențiat în dietetică
  • Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu-Mureș
  • www.spitalmures.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Parteneri

banner
Doppel Herz
Karl Storz
banner

banner