spot_img

Tulburările limbajului expresiv

Corina OPREA Cabinet de Psihologie – Logopedie Corina Oprea •E-mail: logopedieoprea@gmail.com

Semiologie

Persoanele care prezintă această tulburare, înţeleg bine limbajul vorbit, dar au dificultăţi de comunicare, implicând limbajul verbal prin:

  • deficit de articulare a sunetelor (sunetele sunt pronunţate alterat, înlocuite sau omise);
  • tulburări de pronunţie a cuvintelor (omiterea unor silabe, omiterea terminaţiei cuvintelor);
  • deficit de formulare a propoziţiilor (fraze incomplete, neadecvat formulate);
  • nu au vorbire independentă;
  • repetă unele silabe sau cuvinte;
  • vocabular slab dezvoltat (puţine cuvinte achiziţionate pentru vârsta cronologică);
  • tulburari de ritm şi fluenţă;
  • tulburări de voce etc.

Etiologie

  • mediul de viaţă, educaţia individului (factori educaţionali nefavorabili);
  • factori ereditari;
  • modificări sau malformaţii ale aparatului fonator;
  • tulburări auditive: temporare sau permanente;
  • sexul – fetele se exprimă mai uşor decât băieţii;
  • familiile bilingve;
  • boli somatice;
  • tulburări clinice;
  • diagnostice medicale grave (afecţiuni ale SNC etc).

Epidemiologie

  • estimările variază în raport cu vârsta;
  •  prevalenţa ridicată o au formele uşoare;
  •  cele mai multe tulburări de limbaj expresiv le întânlim la vârsta preşcolară.

Diagnostic diferenţial

Specialistul trebuie să observe dacă există manifestări clinice, specifice triadei autiste:

  • interacţiune socială;
  • comunicare;
  • comportament.

Diagnostic Pozitiv

  •  manifestările clinice au fost menţionate mai sus (vezi Semiologie);
  • lcând nu sunt satisfăcute criteriile pentru tulburarea mixtă de limbaj receptiv- expresiv şi pentru tulburările pervazive.

Evoluţie

Evoluţia tulburărilor de limbaj ţine de mai mulţi factori:

  • severitatea diagnosticului;
  • dacă terapia logopedică a fost începută la timp (posibilităţile de corectare sunt mult mai mari dacă terapia este începută la o vârstă fragedă);
  • depăşirea tulburărilor de limbaj expresiv este condiţionată şi de implicarea familiei,de educatori, învăţători etc;
  • fiecare persoană este unică şi adaptarea, modul de a reacţiona la terapia logopedică, ritmul, acomodarea, cooperarea sunt diferite.

Recomandări

Înainte de terapie logopedică, se va face evaluare logopedică complexă, deoarece acesta urmăreşte:

  • depistarea, diagnosticarea, fixarea obiectivelor în funcţie de tipul deficienţei, de etiologia şi simptomatologia ei;
  • Întocmirea unui plan de intervenţie individualizat cu obiective generale şi operaţionale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Parteneri

banner
Doppel Herz
Karl Storz
banner

banner