• banner catena
  • COVID-19 și școala online: impactul ecranelor digitale asupra vederii

    Pandemia de coronavirus schimbă modul în care învață copiii, favorizând creșterea timpului petrecut de cei mici, dar și de adolescenți, în fața ecranelor. Pe lângă timpul alocat cursurilor online, mulți părinți nevoiți să lucreze de acasă tind să relaxeze regulile privind timpul liber alocat jocurilor video, desenelor sau telefonului mobil, în încercarea de a-i menține pe copii ocupați. În plus, copiii petrec tot mai puțin timp jucându-se în aer liber.

    Mai mult timp în fața ecranelor, fie pentru școală, fie pentru distracție și conexiune, poate dăuna vederii copiilor, conducând la oboseala ochilor, dureri de cap și dificultăți de concentrare. Utilizarea în exces a ecranelor îi poate expune pe copii unui risc mai mare de a dezvolta diferite probleme oculare serioase.

    “Printre efectele adverse la care sunt expuși copiii care utilizează frecvent ecranele amintesc reducerea comunicării cu cei din jur, slaba dezvoltare a vocabularului, a aptitudinilor motorii, simptome de tip ADHD, contactul vizual redus, scăderea atenției, lipsa creativității, anxietate, depresie, creșterea în greutate, lipsa somnului, expunerea la informații dăunătoare, dureri de spate, performanță scăzută la școală, dar și o serie de probleme oftalmologice cauzate de lumina albastră”, explică dr. Irina Barca, medic specialist oftalmolog în cadrul Centrului de Oftalmologie din Policlinica Primăverii.

    Efectele utilizării excesive a ecranelor asupra vederii copiilor

    Privirea fixă la un ecran pentru perioade îndelungate, fără pauzele recomandate, poate provoca următoarele probleme de vedere:

    • Oboseala ochilor. Mușchii din jurul ochiului pot obosi din cauza utilizării continue. De asemenea, pot apărea dificultăți de concentrare și dureri de cap centrate în jurul tâmplei și ochilor.
    • Vedere încețoșată. Privirea fixă pentru o perioadă mai lungă de timp poate provoca spasmul ocular sau spasmul de acomodare, ceea ce înseamnă că vederea copilului devine încețoșată atunci când acesta își mută privirea de la ecran.
    • Sindromul de ochi uscat. Studiile arată că atât adulții, cât și copiii clipesc semnificativ mai rar atunci când se concentrează pe un ecran digital, ceea ce duce la senzația de ochii uscați și iritați.
    • Astenopie. Este un efect temporar foarte frecvent al utilizării excesive a ecranului, răspândit atât la copii, cât și la adulți. Astenopia este cauzată de o multitudine de factori, inclusiv un dezechilibru al mușchilor extraoculari, insuficiență acomodativă, eroare de refracție necorectată și iluminarea necorespunzătoare. Distanța de privire contribuie, de asemenea, în mod semnificativ la dezvoltarea astenopiei.
    • Probleme cauzate de lumina albastră. Majoritatea aparatelor electronice folosesc iluminarea de fundal pentru ecranele de afișare, care emite raze de lumină albastră ultravioletă. Lumina albastră emisă de ecrane este relativ mai slabă decât razele de lumină albastră emise de soare, care pot deteriora retina. Cu toate acestea, lumina albastră de la ecrane poate perturba ritmurile circadiene ale copiilor și poate duce la dereglări ale somnului.

    “Cantitatea de lumină albastră emisă de ecrane reprezintă doar o fracțiune din cantitatea emisă de către soare, însă durata petrecută în fața gadget-urilor și distanța de privire cauzează patologiile specifice luminii albastre. Printre problemele legate de expunerea la lumină albastră se numără sindromul ochiului uscat, oboseala oculară, vederea încețoșată, creșterea riscului de progresie a miopiei, apariția unor modificări în retină asemănătoare cu degenerescența maculară (o patologie care poate duce la orbire) și instalarea mai rapidă a cataractei”, explică dr. Irina Barca.

    Cât timp pot petrece copiii în fața dispozitivelor digitale?

    Organizația Mondială a Sănătății recomandă copiilor sub 5 ani să petreacă o oră sau mai puțin pe zi pe dispozitivele digitale, iar copiii sub 1 ani să nu fie deloc expuși dispozitivelor digitale. Aceleași recomandări vin și din partea Academiei Americane de Oftalmologie, dar și a medicilor oftalmologi care consultă zilnic copii.

    Concret, părinții sunt încurajați să țină cont de efectele adverse pe care le are expunerea îndelungată a copiilor la ecrane și să limiteze pe cât posibil timpul petrecut în fața televizorului, tabletelor sau telefoanelor, conform indicațiilor de mai jos:

    • Nu se recomandă utilizarea dispozitivelor de tip tableta/ telefon/laptop copiilor cu vârste sub 18 luni
    • Pentru copiii cu vârste cuprinse între 18-24 luni este recomandat privitul la televizor sub o oră/zi, cu mențiunea ca acesta să fie îndreptat către programe dedicate copiilor (de tip desene)
    • Copiii cu vârste cuprinse între 2 și 5 ani pot folosi dispozitivele timp de o oră/ zi, pentru vizionarea programelor educative care stimulează dezvoltarea vizuală și emoțională
    • Copiii peste 6 ani pot avea puțin mai multă libertate în ceea ce privește expunerea la ecrane, însă medicii nu recomandă mai mult de 2-3 ore/ zi pentru copiii de gimnaziu.

    Sfaturi utile pentru părinți,  pentru a proteja vederea copiilor

    În această perioadă în care expunerea copiilor la ecrane este aproape imposibil de evitat inclusiv pentru părinții ai căror copii frecventează în mod obișnuit grădinița, deci cu vârste cuprinse între 2 și 6 ani, este extrem de important ca părinții să stabilească reguli clare privind utilizarea ecranelor pentru a putea preveni efectele negative asupra vederii celor mici. Concret, părinții pot gestiona cu atenție timpul petrecut de copii în fața ecranelor pentru a sprijini și susține utilizarea educațională, limitând în același timp vizionarea desenelor animate sau activitățile online recreative, cum sunt jocurile video.

    “Atât timp cât copilul va petrece orele dedicate activităților școlare online, nu se recomandă ca acesta să petreacă în timpul săptămânii și timp personal în fața tabletei, telefonului sau calculatorului. Copilului trebuie să i se explice că orele se desfășoară online, pe dispozitive, pentru siguranța sa și a familiei și nu pentru că acest lucru este benefic pentru ochii săi sau pentru dezvoltarea sa fizică și emoțională”, ne-a explicat dr. Irina Barca, adăugând că fiecare oră petrecută în fața unui dispozitiv trebuie să fie însoțită de o pauză de 10 minute de privit la distanță, astfel încât ochii să se poată relaxa.

    Atât copiii, cât și adulții sunt adesea încurajați să urmeze o regulă simplă, dar eficientă atunci când folosesc timp îndelungat ecranele – regula 20-20-20. Această regulă presupune ca la fiecare 20 minute de privit ecanul, copilul să privească timp 20 de secunde la o distanță de 6 metri (20 feet, in engleza, n. red).

    De-a lungul timpului, stabilirea unor reguli clare, impunerea limitelor de timp pe ecran specifice fiecărei grupe de vârstă și stilul de comunicare al părinților au fost asociate cu mai puțin timp petrecut în fața ecranelor în rândul copiilor. Exemplul personal al părinților influențează, de asemenea, timpul pe care copiii îl petrec privind la televizor.

    De asemenea, efectele adverse ale expunerii îndelungate la ecrane asupra vederii și comportamentului copilului pot fi reduse prin organizarea activităților copilului astfel încât acesta să petreacă cât mai mult timp în natură, prin folosirea ochelarilor de protecție cu sau fără dioptrii, prin instalarea unor aplicații  care să limiteze timpul și conținutul la care copilul are acces.

    Nu trebuie neglijat nici controlul periodic la medicul oftalmolog. Multe probleme oftalmologice apar la o vârstă fragedă și pot fi observate abia la vârsta școlară, când pot cauza pierderi vizuale, probleme de dezvoltare și dizabilități de învățare. Tocmai de aceea, experții recomandă realizarea controalelor medicale periodice și a testelor de screening oftalmologic până la vârsta de 3, maximum 4 ani.

    Consultant: Dr. Irina Barca, Medic primar oftalmolog

    www.reginamaria.ro

    Surse:

    https://www.reginamaria.ro/articole-medicale/covid-19-si-scoala-online-impactul-ecranelor-digitale-asupra-vederii

    www.reviewofophthalmology.com

    www.nytimes.com

    www.healthychildren.org

    www.theconversation.com

    Related Posts